Algemene voorwaarden Noordstern Advocaten
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Noordstern Advocaten: de maatschap Noordstern Advocaten, ook wel aangeduid met “het kantoor”, met inbegrip van de daaraan verbonden advocaten die op grond van een samenwerkingsovereenkomst aangesloten zijn en overige medewerkers, die voor Noordstern Advocaten werkzaam zijn.
b. Cliënt: de natuurlijke of rechtspersoon die opdracht geeft aan Noordstern Advocaten tot het verrichten van diensten.
c. Overeenkomst: de overeenkomst waarbij een cliënt aan het kantoor of de advocaat de opdracht geeft om bepaalde juridische werkzaamheden te verrichten en het kantoor deze opdracht aanvaart.
d. Honorarium: De kosten die het kantoor in rekening brengt voor de te verrichten juridische werkzaamheden
e. Verschotten: elke vergoeding van te specificeren kosten zoals griffierecht, reis- en verblijfkosten, taxatiekosten, deurwaarderskosten etc., alsmede elke vergoeding van niet te specificeren kantoorkosten zoals porti, telefoon, fax, kopieerkosten e.d.
f. Derdengelden: de gelden die het kantoor ten behoeve van de cliënt ontvangt.
g. Stichting Beheer Derdengelden Noordstern Advocaten: de stichting, als bedoeld in de Boekhoudverordening van de Nederlandse Orde van Advocaten, ter ondersteuning van het kantoor en ter beheer van voor anderen dan het kantoor ontvangen gelden.
h. Klacht: elke negatieve reactie van de cliënt over de uitvoering van een opdracht, de naleving van een overeenkomst, of de dienstverlening door Noordstern Advocaten.
i. Geschil: de blijvende onenigheid tussen cliënt en het kantoor met betrekking tot een eerder ingediende klacht.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen een individuele advocaat die aangesloten is bij het kantoor Noordstern Advocaten en cliënt, voor zover door partijen daarvan niet schriftelijk en uitdrukkelijk wordt afgeweken.
2. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op eventuele aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van cliënten.
3. De gedrags- en beroepsregels van de Nederlandse Orde voor Advocaten maken deel uit van de overeenkomst. De cliënt is ervan op de hoogte dat de advocaat de door de Orde van Advocaten opgelegde gedragsregels bij de uitoefening van zijn praktijk dient te respecteren. De cliënt aanvaardt de gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien.
Artikel 3 – Totstandkoming overeenkomst van opdracht
1. De overeenkomst van opdracht tot het verlenen van rechtsbijstand komt tot stand door aanvaarding van de door cliënt verstrekte opdracht.
2. De werking van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitgesloten.
3. De aanvaarding van de opdracht geschiedt schriftelijk door ondertekening van de overeenkomst van opdracht door de advocaat of door schriftelijke bevestiging van de aanvaarding van de opdracht per brief, fax of e-mail.
Artikel 4 – Uitvoering overeenkomst
1. De uit de overeenkomst wederzijds voortvloeiende verplichtingen gelden vanaf de schriftelijke bevestiging door een advocaat die aangesloten is bij het kantoor Noordstern Advocaten aan cliënt.
2. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt uitsluitend ten behoeve van de cliënt.
3. Tenzij tussen partijen uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, wordt de opdracht uitgevoerd door de advocaat van Noordstern Advocaten met wie de overeenkomst is aangegaan.
4. Gedurende de uitvoering van de opdracht kan (tevens) een andere advocaat van Noordstern Advocaten een gedeelte van de werkzaamheden of de behandeling van de zaak overnemen, indien daartoe naar het oordeel van advocaat die de opdracht heeft aangenomen aanleiding is. Cliënt wordt bij een overname van de zaak door een andere advocaat vooraf schriftelijk in kennis gesteld. Zonder tegenbericht van de client wordt ervan uitgegaan dat de client hiertegen geen bezwaar heeft.
5. Indien dat, naar het oordeel van de advocaat die de opdracht is aangegaan, in het belang is van een goede nakoming van de overeenkomst, heeft een advocaat die aangesloten is bij Noordstern Advocaten het recht werkzaamheden te laten verrichten door derden.
6. De overeenkomst houdt een inspanningsverbintenis in voor de advocaat die aangesloten is bij Noordstern Advocaten en is geen resultaatsverbintenis. Een overeenkomst wordt door of vanwege deze advocaat naar beste kunnen en met de zorgvuldigheid die van een advocaat aangesloten bij het kantoor mag worden verwacht uitgevoerd.
Artikel 5 – Verplichtingen cliënt
1. Cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan de advocaat die de opdracht heeft aangenomen en die aangesloten is bij Noordstern Advocaten aangeeft, of waarvan cliënt redelijkerwijs behoort te begrijpen, dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de advocaat worden verstrekt.
2. Indien de in het vorige lid bedoelde en voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de advocaat zijn verstrekt, heeft de advocaat die aangesloten is bij Noordstern Advocaten het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan cliënt in rekening te brengen.
Artikel 6 – Inzage, afgifte en afschriften
1. De cliënt is te allen tijde gerechtigd om op vooraf schriftelijk verzoek het dossier in te zien ten kantore van de advocaat. Inzage is kosteloos. Een dossier, of een gedeelte van een dossier, wordt niet dan aan de direct belanghebbende cliënt, of diens rechtverkrijgende, afgegeven.
2. Afgifte van een dossier, daaronder begrepen geselecteerde stukken uit een dossier, geschiedt uitsluitend in persoon, tegen afgifte van een gespecificeerde en door de betrokkene ondertekende verklaring van overname en slechts dan nadat de identiteit van degene die afgifte verlangt is vastgesteld aan de hand van een algemeen geldig identiteitsbewijs.
3. Afgifte kan uitsluitend plaatsvinden na het beëindigen van de werkzaamheden en het sluiten van het dossier en binnen een termijn van 5 jaar.
4. Indien de cliënt een afschrift wenst te ontvangen van het dossier, is hij hiervoor een vergoeding verschuldigd ter zake kopieer- en administratiekosten van € 0,05 per pagina.
Artikel 7 – Honorarium en declaratie
1. Voor de uitvoering van de overeenkomst van opdracht is de cliënt het honorarium, vermeerderd met verschotten, kantoorkosten en omzetbelasting (hoog tarief) verschuldigd.
2. De werkzaamheden van de advocaat worden in beginsel verricht op basis van het gehanteerde standaard uurtarief van de betreffende advocaat. In bijzondere gevallen, zoals bij spoedeisende zaken, zaken met aanzienlijk belang, kan daarvan in overleg met de cliënt worden afgeweken. Het kantoor behoudt zich het recht voor om jaarlijks het honorarium aan te passen.
3. Het verschuldigde honorarium wordt bekend gemaakt aan de hand van het voor de betreffende opdracht overeengekomen uurtarief. Het geldende uurtarief wordt bij de acceptatie van de opdracht schriftelijk bevestigd of vastgelegd in de door de cliënt getekende overeenkomst.
4. Indien de advocaat recent eerder werkzaamheden voor de cliënt heeft verricht, geldt tenzij anders overeengekomen het vaste, eerder tussen partijen afgesproken honorarium.
5. Het honorarium met betrekking tot verrichte werkzaamheden zal, indien de uitvoering van de opdracht zich uitstrekt over een langere periode dan een maand, in beginsel tussentijds in rekening worden gebracht.
6. De advocaat is steeds gerechtigd van de cliënt de betaling van een voorschot te verlangen. De omvang van het voorschot zal in overleg tussen de betrokken advocaat en de cliënt worden vastgesteld. Indien het betalingsgedrag van de cliënt daartoe aanleiding geeft, kan de hoogte van een volgend te betalen voorschot in een later stadium worden aangepast. Wanneer het voorschot voor minimaal driekwart is opgebruikt, heeft de advocaat het recht om een aanvullend voorschot bij de cliënt in rekening te brengen. Een ontvangen voorschotbetaling wordt verrekend met de einddeclaratie van de opdracht.
7. Naast het honorarium is de cliënt aan de advocaat met wie de opdracht is aangegaan verschotten verschuldigd in verband met de kosten die de advocaat ten behoeve van de cliënt betaalt. Deze verschotten hebben onder meer betrekking op griffierecht, kosten van getuigen en deskundigen, deurwaarderskosten en kosten van uittreksels uit openbare registers.
Artikel 8 – Gesubsidieerde rechtsbijstand
1. Voor overeenkomsten die worden aangegaan op basis van het wettelijk systeem van gesubsidieerde rechtsbijstand (toevoeging) is de cliënt niet het honorarium van de advocaat verschuldigd zoals bepaald in het vorige lid. In de plaats daarvan is de cliënt een door de Raad van Rechtsbijstand vast te stellen eigen bijdrage verschuldigd, welke eigen bijdrage wordt gebaseerd op het inkomen en vermogen van de cliënt (en diens partner) in het peiljaar (= het jaar van aanvraag minus twee).
2. Bij het aangaan van de eerste overeenkomst bekijkt de advocaat op basis van de door de cliënt verstrekte financiële gegevens of hij in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De cliënt is verantwoordelijk voor de juistheid van de (mondeling) verstrekte informatie. Bij twijfel wordt uit voorzorg toch een toevoeging aangevraagd.
3. Indien tussentijds of bij een volgende overeenkomst de financiële situatie van de cliënt wijzigt, in die zin dat hij alsnog in aanmerking meent te komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand, is de cliënt gehouden om zulks onmiddellijk te melden aan de advocaat.
4. De advocaat is steeds gerechtigd van de cliënt de betaling van een voorschot te verlangen zolang door de Raad voor Rechtsbijstand geen toevoeging is afgegeven.. De omvang van het voorschot zal in overleg tussen de betrokken advocaat en de cliënt worden vastgesteld.
5. Griffierechten c.q. vastrecht, kosten van getuigen en deskundigen, uittreksels uit de openbare registers, internationale telefoongesprekken en rolverrichtingen vallen niet onder het bereik van de door de Raad van Rechtsbijstand afgegeven toevoeging en worden aan de cliënt doorberekend.
6. De toevoeging heeft alleen betrekking op de door de advocaat verrichte werkzaamheden vanaf de datum van aanvraag. De eerder door de advocaat verrichte werkzaamheden worden overeenkomstig het bepaalde in het vorige artikel aan de cliënt in rekening gebracht.
Artikel 9 – Betaling
1. Betaling van declaraties dienen, tenzij anders tussen partijen is overeengekomen, binnen 14 dagen na factuurdatum aan de advocaat te worden voldaan.
2. Betalingen dienen plaats te vinden door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het op de declaratie vermelde bankrekeningnummer of door betaling via het internet of ten kantore van Noordstern Advocaten door middel van een wettig betaalmiddel.
3. Betalingen dienen plaats te vinden zonder korting of verrekening. Uitstel van betaling wordt niet verleend tenzij overeengekomen met de advocaat die de opdracht heeft aangenomen.
4. Na verstrijken van de betalingstermijn van veertien dagen is de cliënt van rechtswege in verzuim en is de cliënt over het opeisbare bedrag de wettelijke (handels)rente ex artikel 6:119(a) BW, vermeerderd met 1,5 %, verschuldigd, zonder dat deze eerst aangezegd hoeft te worden.
5. Indien de cliënt niet in staat is om het (volledig) verschuldigde bedrag binnen de in het eerste lid genoemde betalingstermijn te voldoen, verzoekt hij voor het verstrijken van de betalingstermijn gemotiveerd en onderbouwd om een betalingsregeling. Indien de advocaat met wie de opdracht is aangegaan instemt met een betalingsregeling wordt deze te allen tijde schriftelijk bevestigd. Betalingsregelingen dienen stipt door de cliënt te worden nagekomen, op straffe van verval, waarbij het verschuldigde bedrag weer direct opeisbaar wordt.
6. De ontvangen betalingen strekken eerst in mindering op de onder b bedoelde kosten, vervolgens op de verschenen rente en tenslotte uitdrukkelijk niet de geliquideerde proceskosten en tenslotte op de hoofdsom.
7. In geval van liquidatie, (dreigend) faillissement of surseance van betaling van cliënt zijn de verplichtingen van de cliënt onmiddellijk en volledig opeisbaar.
Artikel 10 – Invordering en opschorting werkzaamheden bij verzuim
1. Indien de cliënt in verzuim is of meer van zijn verplichtingen jegens de betreffende advocaat met wie de opdracht is aangegaan na te komen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van cliënt, welke kosten minimaal 15% van de vordering, met een minimum van € 150,00 bedragen.
2. Onder de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte worden tevens verstaan de door de advocaat zelf verrichte (incasso)werkzaamheden waaronder het versturen van aanmaningen, het (telefonisch) sommeren tot betaling en het eventueel treffen van betalingsregeling(en). De gemaakte kosten worden berekend naar het afgesproken of gebruikelijke uurtarief van de advocaat met wie de opdracht is aangegaan.
3. Indien de cliënt in verzuim is met de betaling van hetgeen door hem is verschuldigd, heeft de betrokken advocaat naast de mogelijkheid van invorderingsmaatregelen als bedoeld in de vorige leden, het recht zijn werkzaamheden ten behoeve van de cliënt op de schorten. De betrokken advocaat is slechts dan bevoegd van dit opschorting recht gebruik te maken nadat hij de cliënt daarvan van tevoren op de hoogte heeft gesteld en hem nog een korte termijn heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichting te voldoen. De duur van de voornoemde korte termijn zal zijn aangepast aan de omstandigheden van het geval. De betrokken advocaat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die de cliënt lijdt, welke ontstaat als gevolg van een opschorting van de werkzaamheden als hier bedoeld.
4. De betreffende advocaat heeft het recht alle stukken, ook die met betrekking tot een overeenkomst waarop de onbetaalde declaratie geen betrekking heeft, onder zich te houden tot op het moment dat betaling heeft plaatsgevonden.
Artikel 11 – Derdengelden
1. Gelden die het kantoor ten behoeve van cliënt ontvangt, worden gestort op rekening van de Stichting Beheer Derdengelden van Noordstern Advocaten.
2. Ter compensatie van de kosten van administratie en beheer van de rekening, wordt over gestorte derdengelden geen rente vergoed.
3. Aan de cliënt toekomende gelden, worden binnen 14 dagen onder verrekening met eventueel door cliënt aan de betreffende advocaat verschuldigde bedragen, overgemaakt op een door cliënt aan te geven bank- of girorekening. Contante betaling van ontvangen gelden is niet mogelijk.
4. De cliënt stemt in met de in het vorige lid genoemde verrekening met de nog aan het kantoor verschuldigde bedragen. Indien de cliënt bezwaren heeft tegen deze verrekening geldt het bepaalde in het vorige artikel.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid
1. De betreffende advocaat en het kantoor Noordstern Advocaten is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan door dat is uitgegaan van de door cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor het kantoor kenbaar hoorde te zijn.
2. De betreffende advocaat of het kantoor Noordstern Advocaten is niet aansprakelijk voor uit een opschorting van werkzaamheden voor de cliënt voortvloeiende schade, indien die opschorting het gevolg is van het verzuim van cliënt om tot tijdige betaling van de declaraties van het kantoor over te gaan.
3. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. De cliënt vrijwaart de betreffende advocaat en Noordstern Advocaten tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door de betreffende advocaat of het kantoor Noordstern Advocaten ten behoeve van de cliënt verrichte werkzaamheden.
4. De betreffende advocaat en het kantoor Noordstern Advocaten is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van met betrekking tot de overeenkomst door derden verrichte werkzaamheden. Overigens is iedere aansprakelijkheid van de betreffende advocaat die aangesloten is bij Noordstern Advocaten voor schade die voortvloeit uit, of verband houdt met een toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad, of die is gebaseerd op enige andere rechtsgrond, beperkt tot het door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van de betreffende advocaat te dier zake uitgekeerde of uit te keren bedrag, vermeerderd met haar eigen risico onder die verzekering, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld.
5. Alle aanspraken van cliënt vervallen twaalf maanden na het moment, waarop de betrokkene bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze vorderingsrechten of andere rechten of bevoegdheden.
6. Als de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat voor de werkzaamheden in de zaak in verband waarmee de schade is ontstaan door de cliënt aan de betreffende advocaat is betaald, met een maximum van € 5.000,00.
7. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. De cliënt vrijwaart de betreffende advocaat tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door de betreffende advocaat ten behoeve van de cliënt verrichte werkzaamheden.
Artikel 13 – Intellectuele eigendomsrechten
1. Het is cliënt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming niet toegestaan door of namens Noordstern Advocaten geproduceerde adviezen, contracten of andere voortbrengselen van de geest al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren en/of te exploiteren.
Artikel 14 – Archivering
1. De betreffende advocaat zal het tijdens de uitvoering van de overeenkomst gevormde dossier gedurende tenminste 5 jaar na beëindiging van haar werkzaamheden en sluiting van het dossier bewaren.
2. De financiële gegevens worden tenminste gedurende 7 jaar bewaard.
3. Met het verstrijken van de in het eerste lid genoemde periode is de betreffende advocaat gerechtigd om het dossier te vernietigen.
4. Op verzoek van de cliënt kan binnen de in het eerste lid genoemde termijn het dossier tegen vergoeding van de werkelijk te maken kosten worden gelicht uit het archief.
Artikel 15 – Klachten- en geschillenregeling
1. Alle advocaten die zijn aangesloten bij Noordstern Advocaten vallen onder de klachten- en geschillenregeling Advocatuur.
2. Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de totstandkoming of uitvoering van een opdracht, inclusief declaratiegeschillen, zullen worden beslecht conform het Reglement Geschillencommissie. Door het aangaan van een overeenkomst met een advocaat die aangesloten is bij Noordstern Advocaten aanvaardt de cliënt de toepasselijkheid van de klachten- en geschillenregeling Advocatuur.
3. Indien de cliënt ontevreden is over (een onderdeel van) de behandeling van zijn zaak, dient hij, alvorens de klacht kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie, de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan Noordstern Advocaten t.a.v. Afdeling klachtenbehandeling.
4. De cliënt dient zijn klacht aan Noordstern Advocaten voor te leggen binnen drie maanden na het moment waarop hij kennis nam of redelijkerwijs kennis had kunnen nemen van het handelen of nalaten dat tot zijn klacht aanleiding heeft gegeven.
5. De klachtenbehandelaar van het kantoor zal vervolgens in overleg treden met de cliënt en de advocaat om te bezien of een minnelijke oplossing van het geschil mogelijk is. Indien een minnelijke oplossing niet mogelijk blijkt te zijn, zal de klachtenbehandelaar de cliënt uitleggen hoe de klachtenprocedure verder zal verlopen. Noordstern Advocaten zal binnen vier weken na binnenkomst van de klacht een oplossing schriftelijk aan de cliënt uiteenzetten. Indien de klacht binnen de gestelde termijn niet of niet naar tevredenheid is opgelost, dan kan de cliënt zijn klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur.
6. De cliënt kan zijn klacht uiterlijk twaalf maanden na de schriftelijke reactie van Noordstern Advocaten voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur. Daarna vervalt deze mogelijkheid.
7. De Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd te oordelen over klachten betreffende de kwaliteit van de dienstverlening en de hoogte van de declaraties. Daarnaast is de Geschillencommissie bevoegd te oordelen over schadeclaims tot een bedrag van € 10.000,00.
8. Alle bij Noordstern Advocaten aangesloten advocaten kunnen onbetaalde declaraties voorleggen aan de Geschillencommissie.
Artikel 16 – Toepasselijk recht en forumkeuze
1. Op alle overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. De absoluut bevoegde rechter in het arrondissement Amsterdam is tevens bevoegd kennis te nemen van geschillen die voortvloeien uit hoofde van de met de cliënt gesloten overeenkomsten.
Artikel 17 – Verwerking persoonsgegevens
1. Alle advocaten die zijn aangesloten bij Noordstern Advocaten verbinden zich aan de privacy statement voor de verwerking van persoonsgegevens zoals gepubliceerd op de website van Noordstern Advocaten
HUISREGELS NOORDSTERN ADVOCATEN
– Het kantoor is geopend van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Op deze uren is het kantoor telefonisch bereikbaar. Indien u contact met ons kantoor opneemt in verband met een op ons kantoor lopende zaak, verzoeken wij u vriendelijk uw dossiernummer en dossiernaam gereed te houden, zodat wij u zo adequaat mogelijk kunnen helpen. In principe wordt u op automatisch op de hoogte gesteld van eventuele ontwikkelingen in uw zaak. Het is derhalve niet nodig om daarover contact met kantoor op te nemen.
– Op kantoor wordt Nederlands en Engels gesproken.
– Directe contacten met de advocaten vinden plaats op telefonische afspraak. Afspraken worden in principe alleen gepland van maandag tot en met donderdag tussen 10:00 en 12:00 en 14.00 en 17.00 uur. Bezoeken aan kantoor tijdens openingstijden voor het doen van betalingen of afgifte van documenten is – liefst na telefonisch overleg – mogelijk. In dat geval wordt u vriendelijk verzocht uw dossiernummer bij de hand te hebben zodat u snel geholpen kunt worden. Indien u een rekening op kantoor wilt betalen, wordt u vriendelijk verzocht om de desbetreffende declaratie mee te nemen.
– Voor een eerste adviesgesprek wordt door ons kantoor € 60,- in rekening gebracht. Indien dit eerste gesprek leidt tot de behandeling van uw zaak door ons kantoor, dan worden de kosten van het eerste gesprek verrekend met het uiteindelijk door u te betalen honorarium dan wel de eigen bijdrage voor onze bijstand. De kosten voor het eerste adviesgesprek dienen altijd direct te worden voldaan, het liefst per pin.
– Met uitzondering van zaken waarin een toevoeging wordt verstrekt zonder oplegging van een eigen bijdrage zijn cliënten voor onze werkzaamheden een bijdrage verschuldigd. Indien een rekening niet binnen de daarvoor geldende termijn is betaald kan dat consequenties hebben voor de continuering van de werkzaamheden. Termijnbetaling van declaraties is slechts mogelijk na voorafgaande instemming van de behandelend advocaat.
– Hoewel wij er als kantoor naar streven om onze dienstverlening zo goed mogelijk uit te voeren, kan het voorkomen dat cliënten niet tevreden zijn over het optreden van één van de advocaten dan wel medewerkers van ons kantoor. Wij stellen het bijzonder op prijs als u eventuele klachten met ons bespreekt. Dat kan met desbetreffende persoon over wie de klacht is ontstaan, maar ook met mw. I.M. Hagg. Een klacht kunt u zowel mondeling als schriftelijk bij ons neerleggen.
– Tot slot het volgende. Een bespreking met een advocaat is per definitie niet leuk voor een kind om bij aanwezig te moeten zijn. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk maar dringend geen kinderen mee te nemen op een afspraak.